OL anleggene trenger mer trafikk, og det finnes muligheter

Lillehammers olympiske anlegg er en del av byens identitet – og en viktig motor for arrangementsturisme, næringsliv og lokal stolthet. Men, som GD skriver, er økonomien i Olympiaparken presset. Det er urealistisk å forvente at selskapet alene skal løfte denne byrden. Løsningen er ikke bare støtte – det er økt trafikkgrunnlag. Vi trenger konkrete prosjekter som faktisk skaper bruk, aktivitet og verdier i og rundt anleggene.

Innlegget ble publisert i GD den 21.05: https://www.gd.no/ol-anleggene-trenger-mer-trafikk-og-det-finnes-muligheter/o/5-18-2276492



Her peker Birkebeinerlia seg ut som en av de viktigste utviklingsmulighetene vi har: Nært sentrum, rett ved anleggene, og allerede vurdert som egnet for utbygging i tidligere mulighetsstudier. Med utvikling i A- og B-områdene som mulighetsstudiet viser, kan vi skape liv i området – både for fastboende, gjester og arrangører.
 

En mulig fremtidig bybanegondol fra sentrum til Kanthaugen – og kanskje videre til Birkebeinerlia, er ikke bare et signalprosjekt – det er en praktisk, klimavennlig og effektiv løsning. Den kan frakte over 4000 mennesker i timen og erstatte 65 fulle busser. Det gir flyt, tilgjengelighet og et utmerket logistikkapparat for arrangementer langs aksen Mjøsa, Sentrum/togstasjon, Stampesletta, Lysgårdsbakkene, Kantaugen, Birkebeiner skistadion og Birkebeinerlia.
 

Bybanegondol er urban mobilitet på sitt beste, som muliggjør en kobling mellom Mjøsa og skogen. Den gir enklere adkomst for bevegelseshemmede, turister, og befolkning – som alle kan bruke bygondol til f.eks. Birkebeiner skistadion for sine opplevelser. Samtidig gir stoppene langs bybanegondolen også spennende muligheter for næringsutvikling og servicetilbud – her må ulike bærekraftige business cases utredes nærmere.
 

Vi i næringsforeningen mener det haster å komme i gang med utredning av disse mulighetene – både for å sikre OL-arven og for å bygge Lillehammer videre som arrangements- og opplevelsesby. Vi trenger ikke én løsning – vi trenger et samspill av prosjekter som forsterker hverandre og bygger volum.
 

Når vi kobler utvikling av nye prosjekter som for eksempel Birkebeinerlia og utviklingsmuligheter rundt bybanegondolens stopp med mobilitet, arrangementer, nye overnattingsmuligheter og næring, bygger vi også økonomien som anleggene trenger. Vi behøver absolutt ikke stå og se på at anleggene visner eller tapper kommuneøkonomien. Vi kan i stedet velge å si ja til nye, bærekraftige utviklingsprosjekter – som gir liv, verdi og aktivitet til hele byen.
 

Eli K. Saastad, styreleder,Lillehammer Næringsforening

facebook

Siste nytt